Actualitat

Dijous, 6 gener 2022

Almassora al·lega a l’AVE pel soterrament de les vies

Demana alternatives per a evitar l’impacte sobre el desenvolupament urbà

L'Ajuntament d'Almassora ha presentat les al·legacions a l'estudi informatiu de la línia d'alta velocitat València-Castelló. L'informe de 30 pàgines redactat pels tècnics municipals al·ludeix a la necessitat d'estudiar alternatives com el soterrament, la incidència de l'alternativa proposada per al terme municipal d'Almassora i l'impacte sobre el desenvolupament urbà, entre altres qüestions.

L'estudi “considera necessari que incorpore una alternativa en el tram IV que analitze la viabilitat de prolongar el soterrament del ferrocarril cap al sud, fins al pont del riu Millars (3,8 quilòmetres més), a l'entorn del Bulevard de la Plana; o bé començar en el camí de la Ratlla d'Almassora, just en el límit del terme amb Castelló (es reduiria a 1,5 quilòmetres)”. Afavoriria la continuïtat de la matriu agrícola, alliberaria sòl en el seu entorn immediat susceptible de destinar-lo a usos de major valor afegit i s'integraria al costat del futur bulevard de la Plana.

Segons les indicacions del traçat, aquest “transcorre en paral·lel a la línia ferroviària actual, per la qual cosa travessa sòl classificat com no urbanitzable comú en tot el seu recorregut fins a l'entrada a la ciutat de Castelló, en la qual s'afectarà sòl urbà”. Urbanisme desdiu aquesta determinació en indicar que “Almassora és el tram de tot el traçat de l'estudi on travessa un entorn totalment urbanitzat i edificat i en el qual, per tant, és necessari reduir al màxim i minimitzar les noves afeccions generades en les edificacions i a la urbanització existent”.

A més, els tècnics aborden la necessitat de comptar amb un nou baixador en tant que l'actual es veu afectat pel traçat. Aposten per tant per la reposició d'una estació amb comunicació passant, tant a l'oest, a la zona industrial d'Almassora, com a l'est, a la zona residencial de la localitat. És a dir, que servira al seu torn com a passarel·la de connexió entre tots dos costats del municipi, atenuant la barrera que suposa la presència de les vies de ferrocarril i de l'eix viari.

El departament d'Urbanisme al·ludeix al fet que les al·legacions presentades en 2003 per aquest Ajuntament amb motiu del primer estudi València-Castelló de desembre de 2002 “no van ser contestades, situació que esperem que no es repetisca amb l'estudi informatiu que ara es presenta”. D'igual forma rememoren el projecte bàsic Vila-real-Castelló de maig de 2009, al qual el consistori va informar desfavorablement.