Actualitat

Divendres, 21 novembre 2025

Almassora acull la presentació del Congrés Internacional del Tècnic Ceràmic com a suport a la seua potent indústria taulellera

• “La indústria ceràmica, motor d'ocupació i desenrotllament, torna a situar-se en el centre del debat sobre els grans reptes del nostre temps: la sostenibilitat, la digitalització i la innovació", ha assenyalat l'alcaldessa d'Almassora, Maria Tormo. • L'acte ha comptat amb una conferència magistral del reconegut catedràtic d'Economia de la Universitat Pablo d'Olavide de Sevilla, José María O’Kean, qui ha desgranat els diferents desafiaments que afronta el sector ceràmic en un context mundial replet d'incerteses.

L'Ajuntament d'Almassora ha acollit la presentació oficial del XVIII edició del Congrés Internacional del Tècnic Ceràmic que organitzarà l'Associació Espanyola de Tècnics Ceràmics (*ATC) els dies 20 i 21 de novembre a l'Auditori i Palau de Congressos de Castelló. Un esdeveniment que consolidarà a la província, no sols com el major clúster ceràmic en el món, sinó com a punt de trobada nacional sobre el coneixement tècnic, la investigació i divulgació científica i l'anàlisi dels desafiaments i el present i futur de la indústria ceràmica espanyola.

La presentació ha comptat amb la participació de l'alcaldessa d'Almassora, Maria Tormo, el secretari autonòmic d'Ocupació i director general de LABORA, Antonio Galvañ, el president de l'ATC, Juan José Montoro; i el diputat de Promoció Econòmica, Vicente Pallarés; entre altres representants del sector econòmic i industrial de la província. La càtedra de Model Econòmic de la Universitat Jaume I (UJI) ha col·laborat en l'acte de presentació, que ha reunit desenes d'entitats col·laboradores i patrocinadores del congrés.

"L'edició d'este any del Congrés sota el lema 'Innovació Generativa' suposa molt més que una trobada professional: és una aposta ferma pel futur d'un sector que forma part de l'ADN econòmic i social de la nostra terra. La indústria ceràmica, motor d'ocupació i desenrotllament, torna a situar-se en el centre del debat sobre els grans reptes del nostre temps: la sostenibilitat, la digitalització i la innovació", ha assenyalat l'alcaldessa d'Almassora.

"Les inversions que estem destinant a la millora dels nostres polígons industrials són una clara mostra del nostre compromís amb el sector industrial. Més de 800.000 euros es destinaran a la modernització de polígons industrials, una inversió a la qual se suma la realitzada l'any passat, que va ascendir a un milió d'euros", ha indicat Tormo.

"Treballem diàriament perquè Almassora continue sent un referent en modernització industrial dins de la Comunitat Valenciana. El nostre municipi pot fer gala de tindre el nombre més gran d'Entitats de Gestió i Modernització (EGM) de la Comunitat, un model d'èxit que demostra com la col·laboració entre administracions i empreses és capaç de donar fruits tangibles", ha destacat l'alcaldessa d'Almassora.

Tal com ha assegurat Tormo, congressos com este són "imprescindibles perquè promouen l'intercanvi d'idees, la col·laboració entre professionals i la creació de sinergies que impulsen al conjunt del sector. En un món cada vegada més interconnectat, la innovació no sorgeix de l'aïllament, sinó del diàleg i de l'aprenentatge compartit".

Conferència magistral

L'acte, que s'ha celebrat a la sala de formació del consistori, ha comptat com a plat fort amb una conferència magistral del reconegut catedràtic d'Economia de la Universitat Pablo d'Olavide de Sevilla, José María O’Kean. L'expert en la seua ponència Entorn econòmic i estratègies de creació de valor: nous consumidors, noves empreses ha abordat els diferents desafiaments que afronta el sector ceràmic espanyol en l'actualitat, en un context mundial replet d'incerteses des del punt de vista geopolític i econòmic en el qual la competitivitat està en joc. Un sector tan internacionalitzat com és el ceràmic no pot perdre de vista fenòmens d'abast mundial com són la política aranzelària als EUA, les tensions a Orient Mitjà o l'avanç a contrarellotge de la intel·ligència artificial (IA), entre altres.

Tal com ha posat en relleu l'economista, l'entorn econòmic actual està dominat per la incertesa: aranzels, problemes de la geopolítica global, perill encara d'inflació de preus i possibles polítiques monetàries per a controlar-la. Mentrestant, ha destacat, l'economia espanyola creix, però el seu creixement no arriba a les famílies i segueixen sense aprovar-se els Pressupostos de l'Estat, es manté un alt endeutament i una baixa productivitat.

En este escenari, O’Kean ha explicat que les empreses han d'assumir este entorn general dels negocis, considerant a més que els consumidors han canviat en un espai digital que ens embolica i que origina nous patrons de creació de valor. Així, les corporacions afronten este repte amb una nova visió de la cadena de valor i incorporant les noves tecnologies que van irrompent sense parar i que obliguen a canvis estratègics permanents.

José María O’Kean és doctor en Economia per la Universitat de Sevilla; executive Màster en e-business per l'Institut d'Empresa; i catedràtic d'Economia de la Universitat Pablo d'Olavide de Sevilla des de 1997, on imparteix cursos de Macroeconomia, Economia Digital i Pensament Econòmic. Així mateix, és també professor associat d'Entorn Econòmic i Anàlisi de Països en l'IE Business School des de 1991, sent nominat en diverses ocasions al premi al millor professor en diferents programes i havent aconseguit esta distinció en nou ocasions. En l'actualitat impartix també classes en la seu a Sevilla de l'EOI i és autor de quasi una desena de llibres.

La clausura de la jornada ha sigut a càrrec del regidor d'Indústria d'Almassora, Vicente Martínez-Galí, qui ha ressaltat que escoltar un expert, com el professor O’Kean, “analitzar el context econòmic global i el seu impacte en les nostres empreses, ens ajuda a comprendre que vivim en un temps de canvis accelerats on l'adaptació és, més que mai, una qüestió de supervivència”.

“Almassora, com a municipi estretament vinculat al sector industrial, té clar que el futur passa per la innovació, la digitalització i la sostenibilitat. No es tracta només de resistir els canvis, sinó d'anticipar-los, de transformar-los en oportunitat”, ha remarcat l'edil.

‘Innovació Generativa’

La XVIII edició del Congrés, que porta per títol Innovació Generativa, aspira a revalidar o superar la xifra de 350 congressistes registrada en l'edició de 2023 i per a això abordarà temes clau per a la ceràmica espanyola, com són la descarbonització, la IA i la digitalització, les tecnologies ceràmiques i l'experiència de client. Quatre blocs temàtics que ompliran de coneixement i reflexions l'Auditori de Castelló des de les 9 hores del dijous 20 de novembre fins al migdia del divendres 21. Un marc idoni per a intercanviar sensacions i valoracions sobre la realitat i els objectius del sector ceràmic, a més d'afavorir la creació de sinergies entre professionals, entitats i empreses.